Køb for 295 kr. mere, og få fri levering

Protein

Protein er vigtig for at din krop og dine muskler fungerer som de skal. Proteinpulver er en pulveriseret form af protein, der især de senere par år har fået stor opmærksomhed.

Protein anvendes typisk før, under og efter din træning, og kan gøre din træning endnu mere effektiv.

Læs mere om Protein & Proteinpulver her >>

Hvad er Protein egentlig?

protein pulver
Protein er en essentiel næring, der er vigtig for vores sundhed, og findes i alt lige fra kød, bønner, grøntsager og frugter. Proteiner består af aminosyrer, og når mange aminosyrer er bundet sammen kaldes det et protein. I alt findes der 20 standard aminosyrer, som indgår i kroppens proteinsyntese. Hele 8 af disse aminosyre er essentielle, hvilket betyder, at de skal altså tilføres igennem kosten.

Der findes altså mange forskellige former for aminosyrer. En af de vigtigste former for opbyggelsen af muskelmasse, er aminosyren L-Leucin.

Sådan virker protein i kroppen:

Når vi spiser proteiner, bliver de spaltet til aminosyrer, som kroppen bruger der, hvor der er brug for dem. Får du ikke nok protein, vil det altså gå ud over bestemte steder i kroppen.

  • Protein er blandt andet med til at vedligeholde vores hud og negle
  • Protein er med til at vedligeholde dit bindevæv
  • Protein er med til at opbygge og vedligeholde muskler
  • Protein har en indvirkning på vores fordøjelse og energiproduktionen
  • Protein kan være med til at regulere blodsukkeret

Hvem har brug for ekstra tilskud af protein?

Der kan være mange forskellige årsager til at tage proteinpulver. Vi har forsøgt at pege de forskellige årsager ud, og især hvorfor nogle måske er mere udsatte for proteinmangel:

Vegetarer og veganere
Er du veganer eller vegetar, så har du skåret en meget stor kilde til protein fra. Kød er nemlig en af de vigtigste kilder til protein, og derfor er vegetarer og veganere oftest i mangel på protein. Du kan med fordel erstatte kød med soja, ris, ærter eller bønner. Dog kan du med fordel også tage proteinpulver, der gør det lidt nemmere at huske at få nok protein i en travl hverdag.

Folk der træner meget
Protein spiller en vigtig faktor, når det kommer til restitution, og derfor er det vigtigt at du får dækket dit daglige behov hvis du træner meget. Inden for de seneste par år er det for alvor gået op for danskerne at proteinpulver er vejen frem, hvis man gerne vil opnå gode resultater med sin træning.

Hvis du stadig vokser
Er du stadig i voksealderen, så kan proteinpulver være med til, at sikre at du får den rette mængde protein. Når du vokser, er det vigtigt at dine muskler har de bedste forudsætninger for at vokse, og det kan proteinpulver altså være med til at sørge for.

Forskellige former for proteinpulver

Det kan godt være en jungle at finde frem til det rigtige proteinpulver for dig. Derfor har vi skrevet en lille oversigt over hvilke forskellige typer proteinpulver der findes, og hvad deres fordele er:

Valleprotein

Valleprotein udvindes ved, at kasein, som også er et protein, og en del af mælkefedtet skilles fra mælken. Det flydende væske, der er tilbage, er valleprotein. Denne væske køres igennem filtre for at adskille laktose og andre ingredienser fra væsken, så der kun er den koncentrerede valle tilbage. Herefter dehydreres vallen for at producere det færdige resultat af valleproteinpulver.

Fordele ved Valle protein
  • Højt proteinindhold
  • Lavt indhold af fedt og laktose
  • Passer til dig der er på diæt
  • Er en god kilde til de essentielle aminosyrer

Risprotein

Risprotein er fremstillet af ris som hele korn. Brune ris bliver behandlet, ved at man tilsætter enzymer, der får kulhydraterne til at adskille sig fra proteinerne, og det er så dette der bliver til proteinpulveret.

Fordele ved Risprotein
  • Risprotein er en komplet proteinkilde og er særdeles fordøjeligt
  • Indeholder ikke laktose og er derfor en oplagt mulighed for dem der er laktoseintolerante
  • Er rig på aminosyrer, cysteine og methoinine, men har ikke et særligt højt indhold af lysine

Soyaprotein

Er en unik vegetarisk kilde til protein, der er specielt god til veganere og vegetarer eller hvis du gerne vil undgå mælke produkter. Pulveret er fremstillet på Sojabønner og er derved stadig fyldt med essentielle aminosyrer.

Fordele ved Soyaprotein
  • Indeholder alle essentielle aminosyrer
  • Er et 100% vegetarisk tilskud af protein
  • Er især populært blandt sportsfolk

Æretprotein

Ærteprotein et af de vegetabilske proteiner, som har det højeste indhold af aminosyren lysin - der er vigtig for opretholdelsen af muskelmassen. Ærteproteinen er oftest smags neutralt og har mange anvendelsesmuligheder.

Fordele ved Ærteprotein
  • Ærteproteinen er normalvis fri for laktose, fedt og gluten
  • Har et af de højeste indhold af Lysin
  • Ærteprotein er et vegansk proteinpulver, hvilket gør den specielt anvendelig af veganer, vegetarer eller hvis du har mælkeallergi

Hamp protein

Hamp protein er lavet på hampfrø, og det giver det en helt unik nøddeagtig smag, som gør at den skiller sig meget ud fra almindeligt proteinpulver. Derudover er pulveret særdeles rig på fibre, og så indeholder den ikke animalske ingredienser, så den kan indtages af veganer, vegetarer eller hvis du har mælkeallergi.

Fordele ved Hampe protein
  • Hampfrø har en dejlig nøddeagtig smag
  • Hampfrø er en meget rig kilde af høj kvalitet protein og essentielle aminosyrer
  • Hampefrø er 100% vegetarisk og vegansk

Kan man tage for meget protein?


Protein er livsnødvendig for at vores muskler og krop fungerer optimalt, men man kan faktisk godt få for meget protein. Overdoserer du proteinen, kan det have store konsekvenser for dit helbred.

Du kan bl.a. opleve symptomer som:

  • Uønsket vægtøgning
  • Tarm irritationer
  • Dehydrering
  • Nyreproblemer

Hvor meget proteinpulver skal jeg tage?

Som udgangspunkt er proteinpulve et supplement til en fornuftig kost. Det er altså vigtigt, at hovedparten af dit proteinindtag kommer fra din kost. Der er ikke nogen fast formel for, hvor meget proteinpulver du skal supplere med på daglig basis. Dog er der en formel der siger, at du skal indtage 2 gram protein pr. kg du vejer pr. dag. For en person som vejer 100 kg svarer det til 200 gram protein om dagen. Det er derved op til dig, at finde ud af hvor meget protein du cirka får i din daglige kost, og derefter kan du finde ud af hvor mange gram protein, du har brug for som supplement.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader