Køb for 295 kr. mere, og få fri levering

Vitaminer

Vitaminer er utroligt vigtige for at holde vores krop sund og rask. Vores kost er den vigtigste kilde til at få tilstrækkelige mængder af vitaminer i kroppen, men dette er ikke altid nok, og det kan derfor nogen gange være nødvendigt at supplere kosten med et vitamin kosttilskud.

Læs mere om vitaminer her >>

Hvad er vitaminer?

Kroppen skal bruge en lange række forskellige vitaminer for at kunne fungerer normalt. Det fleste vitaminer får vi tilstrækkeligt af igennem kosten, men nogle gange kan en dårlige kost foresage vitaminmangel.

Der kan også være andre årsager til at man kommer i mangel af et vitamin. Det bedste eksempel er d vitamin, som ikke optages i lige så stor stil igennem kosten, men i stedet kommer fra solen. Her kan de varierende årstider spille en stor faktor, i forhold til niveauet af d vitamin, vi har i kroppen.

De forskellige vitaminer har forskellige egenskaber i forhold til kroppen forskellige funktioner, og det er derfor vigtigt, at være opmærksom på ens krops tilstand, og vurdere om man får en varieret kost, der dækker en ind, med et tilskud af de forskellige vitaminer.

Det er meget vigtigt at pointere at indtagelse af et vitamin kosttilskud ikke kan træde i stedet for vores almindelig kost, og det skal derfor udelukkende bruges som et supplement til en ellers sund og varieret kost.

Når man taler om vitaminer, skelner man blandt andet i mellem fedtopløselige og vandopløselige vitaminer, du vil derfor kunne finde at den nødvendig information omkring disse lige nedenunder.

Fedtopløselige vitaminer

De fedtopløselige vitaminer libver optaget i kroppen ved hjælpe af galdesyre, dette er fordi galdesyre er en nødvendighed for at optage fedt. Fordelen ved de fedtopløselige vitaminer, er at de oplagres i kroppen.

Det vil sige, at hvis du i en periode får et ekstra tilskud af de fedtopløselige vitaminer, kan du oplagre vitaminerne i kroppen, og på den måde kan de krop selv, tage fra vitamindepoterne hvis den kommer i underskud.

Da vitaminerne lagres i kroppen, kan man også risikere at kommer i overskud, og dette er ikke en god ting. Det er derfor vigtigt at man ikke overskrider, det anbefalede daglige indtag.

En vigtigt huske regel for de fedtopløselige vitaminer, er at de har lettest ved at blive optaget i kroppen, hvis de bliver indtaget sammen med fedtholdig mad.

De fedtopløselige vitaminer er:
  • A vitamin
  • D vitamin
  • E vitamin
  • K vitamin

Vandopløselige vitaminer

De vandopløselige vitaminer er meget forskellige fra de fedtopløselige vitaminer. De vandopløselige vitaminer kan ikke oplagres i kroppen på samme måde, og det optages også nemmere i kroppen.

De vandopløselige vitaminer skal tilføres mere hyppigt, da de kun findes i de små depoter i kroppen. Da depoterne er så små som de er, vil mangelsymptomerne også udvikles relativt hurtigt, hvis man sammenligner med mangelsymptomer fra de fedtopløseligevitaminer.

De vandopløselige vitaminer er:
  • B vitamin
  • Thiamin
  • Riboflavin
  • Niacin
  • Pyridoxin
  • Pantothensyre
  • Biotin
  • Folinsyre
  • kobalamin
  • C vitamin

Vitaminmangel: Hvad skal man være opmærksom på?

Der findes et hav af forskellige symptomer, som kan have forbindelse til en eller anden form for vitaminmangel. Det er dog ikke en garanti, at hvis du føler en af de givne symptomer passer på dig, at du er i mangel af et givent vitamin, så konsulter altid med egen læge.

Det er her også vigtigt at nævne, at man skal være opmærksom på overdosering. Her er det specielt i forhold til de fedtopløselige vitaminer, da de som sagt oplagres i kroppen i længere tid, og er nemmere at overdosere end de vandopløselige vitaminer.

Oversigt: Alle vitaminer

A vitamin

Fødevarer der indeholder A vitamin
  • Lever
  • Ål
  • Gulerod
  • Hyben
  • Smør og Magarine
A vitamin egenskaber
A vitamin bidrager til at opretholde et normalt syn, samtidigt bidrager a vitamin til menneskets hud og det slimhinders normale funktion. Det har samtidigt vigtige egenskaber for vores immunforsvar, forplantningsevne og vækst.

Symptomer på A vitaminmangel
  • Tør hud
  • Natteblindhed
  • Mindsket modstandskraft overfor infektioner

B1 vitamin

Fødevarer der indeholder B1 vitamin
  • Kornprodukter
  • Bælgfrugter
  • Magert kød
  • Mælk
  • Ost
B1 vitamin egenskaber
B1 vitamin spiller en vigtig rolle i kroppen i forhold til omdannelsen af kulhydrat til drueskukker. Druesukker er en vigtigt energikilde for åbde hjerne, hjerte og muskler.

Symptomer på B1 vitaminmangel
  • Koncentrationsbesvær
  • Forstoppelse
  • Træthed
  • Irritabilitet

B2 vitamin

Fødevarer der indeholder B2 vitamin
  • Grønne bladgrøntsager
  • Nyre og lever
  • Æg
  • Nødder
B2 vitamin egenskaber
B2 vitaminet spiller en vigtig rolle omsætning af protein, fedt og kulhydrater i kroppen, og det har betdyning for hud, hår og negle.

Symptomer på B2 vitaminmangel
  • Ses sjældent uden mangel på andre vitaminer
  • Kløe og irritationer i:
  • Øjne
  • mundslimhinde
  • hud

B3 vitamin

Fødevarer der indeholder B3 vitamin
  • Kød
  • Fisk
  • Fjerkræ
  • Fuldkornsprodukter
B3 vitamin egenskaber
B3 vitamin (Niacin) deltager i kroppen omsætning af aminosyrer, fedt og glukose, og er spiller derfor en rolle i forhold til kroppen energiomsætning. Symptomer på B3 vitaminmangel
  • Ses sjældent og kun ved meget ensidig kost
  • Diarré
  • Hudforandringer

B6 vitamin

Fødevarer der indeholder B6 vitamin
  • Kød
  • Fisk
  • Fjerkræ
  • Kornprodukter
  • Grøntsager
B6 vitamin egenskaber
B6 vitamin bruges i kroppen til omsætning af mange af de næringsstoffer man får igennem kosten. Symptomer på B6 vitaminmangel
  • Ses sjældent alene, oftes ved mangel af andre B vitaminer
  • Kraftige kramper
  • Hudforandringer

B12 vitamin

Fødevarer der indeholder B12 vitamin
  • Magert kød
  • Mejeriprodukter
  • Ost
  • Æg
  • Fisk
B12 vitamin egenskaber
B12 vitamin har en biokemisk betydning for kroppens evne til omsætning af fedt og aminosyrer. Samtidigt er B12 vitamin nødvendigt for kroppens evne til at dele sine celler. Symptomer på B12 vitaminmangel
  • Ses oftes hos vegetarer
  • Nedsat smagssans
  • Førdøjelsesbesvær - Diarré
  • Nedsat følesans

C vitamin

Fødevarer der indeholder C vitamin
  • Citrus frugter
  • Kiwi
  • Bær
  • Tomater
  • Grønne bladgrøntsager
C vitamin egenskaber
C vitamin spiller en vigtig rolle i forhold til kroppen immunforsvar, som har indflydelse på kroppensevne til at bekæmpe virus og bakterier.

Symptomer på C vitaminmangel
  • Blødninger i hud
  • Dårlig sårheling
  • Øget modtagelighed for infektioner
  • Hyppige forkølelser

D vitamin

Fødevarer der indeholder D vitamin
  • Æg
  • Sardiner
  • Makrel
  • Sild
  • Ål
  • Laks
  • Hellefisk
D vitamin egenskaber
D vitamin spiller en rolle i forhold til kroppen evne til at optage calcium i tarmsystemet, hvilket er vigtigt for både tænder og knogler. D vitamin bidrager også til at holde balance i immunsystemet, og menes at have indflydelse op kroppen energiniveau og humøret.

Symptomer på D vitaminmangel
  • Muskelsvækkelse
  • Træthed
  • Humørsvingninger
  • brug på de kalkfattige, skrøbelige knogler

E vitamin

Fødevarer der indeholder E vitamin
  • vegetabilske olier
  • Kornprodukter
  • Æg
  • Ost
  • Mælk
E vitamin egenskaber
E vitamin er det man kalder for en antioxidant. E vitamin bidrager til kroppensevne til at beskytte fedtstoffer mod at forharske. Samtidigt beskytter E vitamin kroppen celler mod nedbrydelser fra skadelige stoffer fra fedtstofskiftet.

Symptomer på E vitaminmangel
Mangel på E vitamin ses sjældent hos sunde og rakse mennekser. Det ses oftes kun hos personer, som har problemer med optagelse af fedt gennem tarmen. Det sygdomme i lever og bugspytkirlen kan kroppen fordøjelsessystem have svært ved at nedbryde fedtet i kosten. Da E vitamin findes i den fede del af kosten, er der risiko for at kroppen her vil kunne komme i underskud.

K vitamin

Fødevarer der indeholder K vitamin
  • Avocado
  • Broccoli
  • Kål
  • Spinat
  • Vindruer
K vitamin egenskaber
K vitamin spiller en vigtig rolle i forhold til kroppen evne til at få blodet til at størkne. Det er bland andet fordi proteiner er opbygget af aminosyrer, og K vitaminet ændre en specifik aminosyre i nogle specifikke proteiner. Dette gør at proteinerne bliver i stand til at binde kalcium, hvilket er nødvendigt for at blodet kan størkne.

Symptomer på K vitaminmangel
Mangel på K vitamin vil forsage at kroppen mister sin evne til at få blodet til at størkne. Det mest set symptom, vil derfor været øget tends til blødning.

Folinsyre

Fødevarer der indeholder Folsyre
  • Bælgfrugter
  • Grønne grøntsager
  • Lever
Folinsyre egenskaber
Folinsyre er nødvendigt for at kroppen kan omsætte en række forskellige aminosyrer. Folinsyre er også nødvendigt for kroppens evne til at producere røde blodlegmer. Samtidigt har Folinsyre også indflydelse for kroppens celledeling.

Symptomer på Folsyremangel
  • Megloblastær anæmi
  • Glossitis (irritationstilstand i tunger)
  • Myelopati (muskelsygdom)
  • Depression

Pantotensyre

Fødevarer der indeholder Pantotensyre
  • Kød
  • Fuldkornsprodukter
  • Broccoli
  • Ærter
  • Bønner
Pantotensyre egenskaber
Pantotensyre spiller en vigtig rolle i forhold til kroppens stofskifte. Det er nemlig en vigtig byggesten i stoffet Coenzym A, der er nødvendigt for kroppens evne til at forbrænde kulhydrater, fedt og proteiner.

Symptomer på Pantotensyremangel
Mangel på Pantotensyre ses meget sjældent, oftes kun ved meget svær underernæring eller ved indtagelse af syntetisk kost, som ikke indeholder pantotensyre. Mangel på pantotensyre kan føre til træthed, hovedpine og diarré, men ses som sagt meget sjældent.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader