Køb for 295 kr. mere, og få fri levering

C Vitamin

C-vitamin er et af de mest populære kosttilskud, og også et af de mest omtalte.

Hvilken virkning har det, er der bivirkninger, hvilke fødevarer indeholder c-vitamin og hvilke slags kosttilskud findes der?

Få svar på disse spørgsmål, lige her >>

C-Vitamin - Hvad er det?

C-vitamin er et af de mest kendte vitaminer, især i kosttilskuds-verdenen. Mennesker kan ikke selv danne dette essentielle vitamin. Dette er som et af de eneste levende væsener, de fleste dyr kan nemlig selv danne C-vitamin.

C-vitamin går også under navnet askorbinsyre eller l-askorbinsyre. Man hører altid, at C-vitamin bekæmper forkølelse. Men er dette sandt? Det kan du læse om herunder.

C-vitamin Virkning - Hvad er det godt for?

De fleste har hørt om koblingen mellem c-vitamin og immunforsvaret. Du har sikkert også hørt om søfarende fra gamle dage, der blev syge med skørbug. Her blev citroner, appelsiner og kartofler løsningen på sygdommen. Så der er altså ingen tvivl om, at C-vitamin er essentielt for at kroppen skal fungere optimalt.

Herunder vil vi liste de godkendte anprisninger som kan knyttes til C-vitamin:

  • C-vitamin bidrager til at vedligeholde et normalt fungerende immunsystem under og efter hård fysisk aktivitet
  • C-vitamin bidrager til en normal kollagen dannelse, der har betydning for den normale funktion af blodkar, normalt fungerende brusk og knogler og hud, tandkød og tænder.
  • C-vitamin bidrager til en normal psykologisk funktion.
  • C-vitamin bidrager til immunsystemets normale funktion
  • C-vitamin bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress
  • C-vitamin bidrager til at mindske træthed og udmattelse
  • C-vitamin bidrager til at gendanne den reducerede form af E-vitamin
  • C-vitamin øger kroppens optagelse af jern
C-vitamin har, som du kan se, mange gode virkninger i kroppen. Dog kan vi ikke bekræfte at c-vitamin har en positiv virkning på forkølelse. Dog kan du vedligeholde et normalt immunforsvar med det rette indtag. C-vitamin er et kraftigt antioxidant, så derfor har det også så mange gode egenskaber.

C-vitamin - Den Anbefalede Daglige Dosis

De ovenstående fordele ved indtagelse af c-vitamin, forekommer kun hvis man følger den anbefalede daglige tilførsel. For børn er det 40-60 mg., for voksne er det 60 mg., for gravide er det 80 mg, for ammende er det 100 mg. og for sportsudøvere og hårdtarbejdende er det helt op til 1000 mg. Her er udgangspunktet minimums doseringer.

Der er ikke den store fare for en overdosis af C-vitamin, hvis man blot følger rådene på sine kosttilskud og har en normal diæt. Hvis du indtager store mængder c-vitamin i form af kosttilskud, kan nogle dog opleve ubehag i maven, oppustethed og diarré.

Kosttilskud med C-vitamin

Kosttilskud med C-vitamin er meget populære, derfor er der også utrolig mange varianter at vælge i mellem. C-vitamin er især populært i vinterperioden. Det er dog ikke alle der bryder sig om piller eller kan sluge store tabletter. Derfor har vi alternativer til pillerne.

C-vitamin Pulver
- Vi har c-vitamin i pulverform, som bare skal røres op med vand eller en anden væske, fra bl.a. Natur Drogeriet og Dfi. Disse pulvere er syreneutrale, og er baseret på Natriumascorbat eller Calciumascorbat.

C-vitamin Brustabletter
Brusetabletter er en anden effektiv måde hvorpå man kan supplere sin daglige kost med ekstra C-vitamin. De små tabletter opløses i vand, og har en frisk smag af citrus. Et forfriskende tilskud af C-vitamin.

C-vitamin til børn
Vores udvalg af C-vitamin til børn er ikke stort, da vi anbefaler en multi-vitamin i stedet. Der er dog 1 produkt som er ren c-vitamin. Disse tyggetabletter med appelsinsmag, er ingen sag at få ned.

Flydende C-vitamin
Natur Drogeriets Liposomal er et kosttilskud af flydende c-vitamin. Du behøver ikke mere en 2,5 ml for at opnå 500 mg. c-vitamin.

Syreneutral C-vitamin
Syreneutral C-vitamin er et begreb der bruges om de kosttilskud hvor man bruger C-vitaminet i en ikke syreholdig sammensætning. Derved kan maveonde, oppustethed og diarré undgås ved et stort indtag.

Er der Bivirkninger ved C-vitamin?

Da det er svært at få en direkte overdosis ved indtag af for meget C-vitamin. C-vitamin er et vandopløseligt vitamin, modsat d-vitamin som er fedtopløseligt, dette betyder, at kroppen automatisk udskiller overskydende c-vitamin via urinen.

Dog kan det, som nævnt, skabe maveproblemer hvis man indtager store mængder syreholdig c-vitamin. Hvis man har en sart mave eller tarm, anbefaler vi derfor et syreneutralt c-vitamin kosttilskud.

Symptomer på C-vitamin mangel

Typiske tegn på let c-vitamin mangel er træthed, tilbagevendende forkølelse, muskel- eller knoglesmerter og blødninger i hud. Hvis du har en udviklende mangel på c-vitamin, kan du opleve at dit tandkød hæver. I værste tilfælde kan du opleve kramper, depression og åndedrætsbesvær.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader