Køb for 295 kr. mere, og få fri levering

D Vitamin

Kroppen producerer selv D-vitamin. Dette gør den dog kun når man opholder sig i sollys. Derfor kan man ofte komme i et lille underskud om vinteren.

Læs mere om D-vitamin mangel og vores store udvalg af kosttilskud med D-vitamin, lige her >>

D-Vitamin som Kosttilskud

D-vitamin er et af de mest populære vitaminer at supplere med, i de nordiske lande. Og det er der en god grund til. Den Nordiske vinter er meget mørk, og folk der går i skole eller arbejder, sidder ofte indenfor i alle dagens soltimer.

Vi har et stort udvalg af kosttilskud med D-vitamin, endda i mange forskellige mængder. Så du kan finde det kosttilskud der passer til dine behov. Vi har kvalitetsprodukter fra Pharma Nord, Natur Drogeriet, Biosym og Puori.

Hvad er D-Vitamin

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Dette betyder, at det ikke kan opløses i vand og derfor ikke kan udskilles gennem urinen. Derudover ophobes D-vitaminet i kroppens fedtdepoter, som kroppen så tærer af løbende. Når du ikke kan udskille det gennem urinen, er der risiko for en ophobning der resulterer i en overdosering.

D-vitamin har som dens vigtigste opgave i kroppen, at øge optagelsen af mineralet, Calcium. Calcium, er som mange godt ved, utroligt vigtig for mange af kroppens vitale processer. Bl.a. spiller calcium en stor rolle i opbyggelsen og vedligeholdelsen af normale knogler. Derudover spiller D-vitamin også en rolle i at vedligeholde et normalt immunsystem.

D-vitamin - Hvordan danner vi det?

Huden reagerer på UVA/UVB strålerne som solen udsender via sit lys, og skaber derved en molekyleforandring. Det vil sige, at hvis man smører meget solcreme på sin hud, kan det stoppe dannelsen af D-vitamin. Det anbefales at man opholder sig 30 minutter i solen pr. dag i sommerhalvåret. Så danner man de nødvendige d-vitaminer.

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, hvilket betyder, at det lagre sig kroppen. Det udskilles, med andre ord, ikke gennem urinen. Derfor ophober man, i teorien, den D-vitamin man skal bruge til det mørke vinter halvåret om sommeren. Hvis man ikke fylder sine depoter op, eller er oppe i alderen og derfor ikke danner d-vitamin i så store mængder, bør man supplere med kosttilskud.

D-Vitamin-mangel

Som skrevet, er D-vitamin mangel i både alvorlig og mindre alvorlig grad, er udbredt i Danmark om vinteren. Hvis du opholder dig indenfor hele dagen om vinteren, kan det være fordelagtigt at supplere sin kost med D-vitamin. Man kan dog spise sig til mere d-vitamin.

Risikogruppe og Symptomer på D-vitamin-mangel

Det er især hvis du har lever/nyresvigt, lider af alkoholisme, er ældre, hvis du ikke spiser æg eller fisk, at du er i risikogruppen for at mangle D-vitamin. Også gravide og ammende kan mangle d-vitamin, hvilket er hvorfor multivitaminer specielt til gravide dækker det øgede behov for d-vitamin.

De symptomer man vil opleve er bl.a. knogleskørhed, tandforfald, træthed og humørsvingninger og sygdomme som rachitis. Der skelnes dog mellem let, moderat og svær d-vitamin-mangel. Du har derfor ikke risiko for at få fx. svær knogleskørhed hvis du har let mangel på d-vitamin.

D-vitamin til Børn

Spædbørn har en meget ensidig kost og opholder sig ikke meget i direkte sollys. Derfor anbefaler sundhedsstyrelsen, at du supplerer dit barns kost med 10 mikrogram d-vitamin fra de er 2 uger gamle og resten af deres første år. Vi har d-vitaminer i dråbeform, som er nemme at dosere og gør det nemt for barnet at indtage.

For meget D-vitamin?

Som skrevet ovenfor, er der en hvis risiko for at overdosere sine d-vitamin kosttilskud. Dette er fordi d-vitamin ikke kan udskilles gennem urin, så det ophober sig. Hvis man ophober for meget D-vitamin, betyder det at din krop sender mere kalk ud i blodet end normalt. Dette kan medføre kvalme, forstoppelse og hovedpine. En overdosering på mere end 100 gange den anbefalede dosis kan i værste fald medføre nyresten.

Anbefalet daglig dosis af D-vitamin

Den anbefalede daglige dosis, som man bør overholde for at få gavn af ovenstående og forebygge mangel, er:

Børn 0-2 år: 10 µg
Gravide: 10 µg
Børn og voksne med mørk hud: 10 µg
Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren: 10 µg
Personer der ikke opholder sig udendørs dagligt, eller som undgår sollys: 10 µg
Personer over 70 år: 20 µg (kombineret med 800-1000 mg calcium)
Plejehjemsbeboere: 20 µg (kombineret med 800-1000 mg calcium)
Personer med højere risiko for knogleskørhed: 20 µg (kombineret med 800-1000 mg calcium)

Hvordan får man nok D-vitamin?

D-vitamin kan, som skrevet ovenfor, skabes i huden med hjælp fra solens UV-stråler. Dette er også den allerbedste, og mest almindelige kilde til D-vitaminet. Men hvordan undgår man, at man kommer i underskud af D-vitamin, især om vinteren?

Fødevarer med D-vitamin

Når det kommer til fødevarer og d-vitamin, kan man konkludere at det ikke er den bedste kilde til d-vitamin. Solen er den mest naturlige kilde til d-vitaminet. Men i vinterhalvåret er solens stråler ikke kraftige nok til at dække behovet, vi opholder os meget indenfor og der er få soltimer.

Derfor kan de D-vitamin holdige fødevarer være nødvendige, for at vedligeholde opretholde sine depoter. Herunder kan du se en liste af fødevarer med et indhold af d-vitamin:

  • Laks
  • Sild
  • Makrel
  • Æg
  • Fiskeæg og rogn
Som du kan se, er det ikke mange fødevarer der har et betydeligt indhold af D-vitamin. Frugter og grøntsager er slet ikke nogen kilde til vitaminet. Der er dog nogle få svampe som indeholder betydelige mængder D-vitaminer. Som tommelfingerregel skal du gå efter alle slags æg og fed fisk, hvis du ønsker at indtage mere d-vitamin gennem kosten.

D-vitamin - Mangel og overdosis

Mange vil gerne vide hvilke symptomer man skal holde øje med, både ved overdosis og ved en mangel på D-vitamin. Vi svarer på spørgsmålene herunder.

D-vitamin-mangel
D-vitaminmangel er et kendt problem i Nord-Europa i vinterhalvåret. Derfor supplerer mange deres kost med d-vitamin kosttilskud. Hvis du ikke har gjort dette, kan du opleve symptomer som:

- Knogleskørhed
- Tandforfald
- Knoglebrud
- Træthed og humørsvingninger
- osteomalci hos børn

Disse symptomer opstår dog ikke alle på en gang. Nogle af dem er symptomer på svær D-vitaminmangel, og andre på lidt lettere mangel. Den vigtigste tommelfingerregel ved d-vitamin er, at forebygge mangel ved at følge de ovenstående råd og anbefalede dagsdosiser.

D-vitamin Overdosis
En overdosis af D-vitamin er ikke ualmindelig. Men det kan kun ske gennem for højt indtag af kosttilskud. Det er næsten umuligt at overdosere via kosten og helt umuligt bare ved solbadning. Hold øje med disse symptomer hvis du mistænker en overdosis:

- Kvalme
- Hovedpine
- Forstoppelse

Der kan opstå komplikationer hvis du i forvejen har et højt kalk- eller fosfatniveau i blodet, og begynder på d-vitamin. D-vitamin er fedtopløseligt, og kan derfor ikke udskilles hvis der er for meget.

D-vitamin Kosttilskud - Til Danmarks Billigste Priser?

D-vitamin er et af vores mest populære slags kosttilskud. Vi vil gerne udbyde vores mest populære produkter til de bedste priser. Det gør nemlig vores kunder glade. Derfor har vi forhandlet nogle af markedets billigste priser hjem, så du kan få billige d-vitamin kosttilskud.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader