Køb for 295 kr. mere, og få fri levering
Fødselsdagsfest: Spar op til 65% - Shop her >>

D Vitamin

Kroppen producerer selv D-vitamin. Dette gør den dog kun når man opholder sig i sollys. Derfor kan man ofte komme i et lille underskud om vinteren.

Læs mere om D-vitamin mangel og vores store udvalg af kosttilskud med D-vitamin, lige her >>

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, hvilket betyder, at det lagrer sig kroppen. Det udskilles, med andre ord, ikke gennem urinen men ophobes i kroppens fedtdepoter.

Kroppen er selv i stand til at danne D-vitamin i huden vha. sollys, hvorfor det også er velkendt som solskinsvitaminet. I vintermånederne, fra april til oktober, er D-vitamn især et af de mest populære vitaminer at supplere med i de nordiske lande. Den nordiske vinter er nemlig meget mørk, og man bliver derfor ofte ikke eksponeret for de daglige 30 minutters sollys.

Hvad er forskellen på D-Vitamin og D3-vitamin?

Du undrer dig måske over, hvorfor alle vores D-vitamin kosttilskud er med D3-vitamin? Det er den en god grund til. D-vitamin er nemlig det naturlige vitamin, vi får gennem kosten og via sollyset. D3-vitamin er derimod et kunstigt fremstillet D-vitamin. Forskellen har dog ingen betydning for din krop, da begge bidrager til kroppens indre funktioner.

Hvad er D-vitamin godt for?

D-vitamin bidrager til kroppens optagelse og udnyttelse af mineralet Calcium, der bidrager til vedligeholdelse af normale knogler og muskelfunktion. Desuden spiller D-vitamin en rolle i celledelingsprocessen samt til at vedligeholde normale knogler og tænde. D-vitamin bidrager også til at vedligeholde en normal muskelfunktion samt til immunsystemets normale funktion.

Hvor meget D-vitamin om dagen?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle (børn fra 4 år og op) bør tage et tilskud af D-vitamin på 5-10 μg dagligt i vinterhalvåret fra oktober til april.

Spæd-og småbørn fra 2 uger til 4 år anbefales et D-vitamintilskud på 10 µg dagligt hele året. Hvis forældrene ønsker at give barnet en børnevitaminpille, skal der ikke suppleres med et D-vitamintilskud samtidig.

For specifikke befolkningsgrupper gælder følgende hele året:
  • Gravide: 10 µg
  • Børn og voksne med mørk hud: 10 µg
  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren: 10 µg
  • Personer der ikke opholder sig udendørs dagligt, eller som undgår sollys: 10 µg
  • Personer over 70 år: 20 µg (kombineret med 800-1000 mg calcium)
  • Plejehjemsbeboere uanset alder: 20 µg (kombineret med 800-1000 mg calcium)
  • Personer med højere risiko for knogleskørhed, uanset alder: 20 µg (kombineret med 800-1000 mg calcium)

Kan man få for meget D-vitamin?

Eftersom D-vitamin er fedtopløseligt og ikke kan udskilles gennem urinen, er det muligt at få for meget. Hvis man ophober for meget D-vitamin, betyder det, at kroppen sender mere kalk ud i blodet end normalt. Dette kan medføre kvalme, forstoppelse og hovedpine.

En overdosering af D-vitamin er ikke ualmindeligt, men det kan kun ske gennem for højt indtag af kosttilskud. Det er næsten umuligt at overdosere via kosten og helt umuligt bare ved solbadning. En egentlig forgiftning sker først ved store mængder på mere end 100 gange den anbefalede dosis, hvilket hører til sjældenhederne, hvis man holder sig indenfor den anbefalede dosis.

D-Vitamin-mangel

D-vitaminmangel er et kendt problem i Nord-Europa i vinterhalvåret. Derfor supplerer mange deres kost med d-vitamin kosttilskud. Hvis man ikke gør det, kan man risikere D-vitamin mangel og opleve symptomer som: Knogleskørhed, Tandforfald, Knoglebrud, Træthed og humørsvingninger og osteomalci hos børn

Disse symptomer opstår dog ikke alle på en gang. Nogle af dem er symptomer på svær D-vitaminmangel og andre på lidt lettere mangel. Den vigtigste tommelfingerregel ved D-vitamin er, at forebygge mangel ved at følge de ovenstående råd og anbefalede dagsdosis.

D-Dråber - D-vitamin til Børn

Spædbørn har en meget ensidig kost og opholder sig ikke meget i direkte sollys. Derfor anbefaler sundhedsstyrelsen, at du supplerer dit barns kost med 10 mikrogram D-vitamin fra de er 2 uger gamle til de er 4 år. I de første år kan det være nemmest at anvende D-dråber, da de er nemme at dosere og nemme for barnet at indtage. Her kan vi bl.a. anbefale Bio-Gaia D-vitamindråber fra Semper eller D-dråber fra Livol.

Når dit barn bliver gammelt nok til tyggetabletter, er det vigtigt at huske ikke både at give multivitamin og D-vitamin, da der er tilstrækkeligt dosis D-vitamin i multivitaminpiller til børn

D-vitamin Kosttilskud - Til Danmarks Billigste Priser

D-vitamin er et af vores mest populære kosttilskud. Vi vil gerne udbyde vores mest populære produkter til de bedste priser. Det gør nemlig vores kunder glade. Derfor har vi forhandlet nogle af markedets billigste priser hjem, så du kan få billige d-vitamin kosttilskud.

Mest populære D-vitamintilskud

Nedenfor har vi listet nogle af de mest populære kosttilskud med D-vitamin i forskellig mængder:

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader