Køb for 200 kr. mere, og få fri levering
Kampagne Fri fragt over 200 kr. – Gælder til og med søndag

Multivitamin

Hos Jala-Helsekost finder du et bredt udvalg af multivitaminer af høj kvalitet til DK's bedste priser. Et multivitamin kan være en god idé som et supplement til en sund og varieret kost - på den måde sikrer du dig, at du får de rette mængder og ikke er i underskud.

Hvem har brug for et multivitamin? | Multivitaminer bedst i test | Hvorfor er de vigtige?

Hvad er et multivitamin?

Som navnet antyder er det en kombination af forskellige vitaminer, men hvad navnet ikke afslører er, at der i stort set alle multivitaminer også indgår en lang række mineraler. Derudover er der også nogle multivitaminer, der indeholder forskellige urter - og endda fedtsyrer.

Jala-Helsekost anbefaler: Et multivitamin skal ses som et supplement til hverdagen, ikke som noget der erstatter en sund og varieret kost.

Hvem har brug for et multivitamin?

Hvorvidt du har brug for et supplement til din kost afhænger af mange ting. Der er nogle som er mere udsatte end andre eller hvor specielle anbefalinger gør sig gældende - disse vil blive gennemgået nedenfor.

Gravide: Når du er gravid spiser du for to og du har mere end blot dit eget behøv at tage højde for. Der er nogle vitaminer du med fordel kan tage ekstra af under graviditeten. Dette er bl.a. Folsyre og D Vitamin. Se vores anbefalede multivitaminer til gravide lige her >>

Børn: Ligesom mor har særlige behov under graviditeten, så har junior det også, når han/hun kommer til verden. Her gør det sig både gældende at børn kan have et øget behov for nogle vitaminer og mineraler, men også at de ikke skal have for meget af andre. Det kan f.eks. være D Vitamin. Det tager et skræddersyet multivitamin højde for. Der er også nogle børn som har svært ved at sluge pillerne, men du kan også trygt vælge en god tygge-vitamin. Se vores anbefalede multivitaminer til børn lige her >>

Ældre: Når du bliver ældre kan din krop også have behov for et ekstra tilskud. Det er særligt calcium, som bidrager til knoglerne, men også D Vitamin, da mange ældre opholder sig mindre ude i solen. Se vores anbefalede multivitaminer til ældre lige her >>

Veganere: Når du ikke spiser kød, så kan du i mange tilfælde komme i underskud af særligt B12 vitamin, men også calcium, jern og zink. Men når du er veganer betyder det også, at du ikke må få gelatine - sjovt nok - da det stammer fra okse eller gris. Men der er heldigvis også tilskud som tager højde for dette og fremstiller veganske kapsler. Se vores anbefalede multivitaminer til veganere lige her >>

Andre grupper som kan have behov for multivitaminer er folk med en generel dårlig kost, som kan bestå af mange forarbejdede fødevarer, som typisk ikke har et naturligt indhold af vitaminer og mineraler.

Men også hvis du lider af dårlig forføjelse kan du have et øget behov. Vi optager nemlig de fleste vitaminer og mineraler igennem fordøjelsen, så hvis ikke denne fungerer optimalt, ja så optager du færre af de vitaminer og mineraler du indtager gennem kosten.

Multivitaminer som tager højde for særlige forhold

Specielle forhold eller sygdomme kan gøre at man ikke ønsker at få visse vitaminer og mineraler. Får du f.eks. blodfortyndende medicin anbefales det at undgå jern. Derfor er der udviklet specielle multivitaminer uden jern og K vitamin. Se vores anbefalede multivitaminer uden jern og K vitamin lige her >>

Multivitaminer bedst i test / bedste multivitamin

Når det kommer til multivitaminer, så er det meget svært at udpege ét produkt som det bedste, da behovet hos den enkelte kan variere. Men der er dog nogle pejlemærker du kan gå efter.

1. Til en start kan du bruge ovenstående guide, hvis du falder ind under en af de listede grupper.
2. Hvis du blot er på udkig efter et godt produkt, som dækker et bredt spektre af vitamin- og mineralbehovet, så skal du gå efter et multivitamin fra Solaray (Spektro), Biosym (Omnimin), Pureviva eller Pharma Nord (Bio-Multi). Her er du sikker på at få et produkt af meget høj kvalitet, hvor mængden af hvert vitamin og mineral er nøje udvalgt.

Disse brands er også de klart mest populære blandt vores trofaste kunder - så tag ikke vores ord for det, men tag kundernes. Feedbacken er rigtig god og der er generelt meget stor tilfredshed af produkterne hos de nævnte brands.

Mad forklædt som et multivitamin

En af de nyeste bølger indenfor vitaminer og mineraler er de såkaldte Food State eller Food Grown. Det vil sige organiske mineraler og vitaminer på samme form som du finder dem i grøntsager og frugter.

Kroppen genkender næringsstofferne langt bedre, når den minder om den mad vi normalt spiser, hvilket resulterer i en bedre optagelighed i kroppen. Derudover indeholder produkterne også gavnlige plantenæringsstoffer, som du normalt ikke finder i kosttilskud. Foruden vitaminer bidrager fødevarerne med protein, fedt, kulhydrat og aminosyrer. Gå til produktet lige her >>

Multivitamin tilbud

Uanset om du er på udkig efter det ene eller det andet multivitamin, så kan du være sikker på, at vi hos Jala-Helsekost altid har en fast lav pris. Derudover har vi også løbende kampagnetilbud, hvor du kan spare endnu mere - se alle de aktuelle tilbud i kategorien ovenfor.

Hvornår på dagen skal du tage dine vitaminer og mineraler?

Det kommer rent faktisk meget an på din kost. Som hovedregel anbefales det at tage dine kosttilskud sammen med et måltid (der er dog enkelte undtagelser, men dette vil stå tydeligt på produktet). Grunden til dette er, at der både findes vand- og fedtopløselige vitaminer.

Så for at optage dem bedst muligt i kroppen skal de indtages sammen med væske og sammen med fedt. Det mest fedtholdige måltid på dagen er oftest aftensmaden, men hvis du får ting som nødder, avocado osv. til morgenmaden, så kan du også sagtens tage tilskuddet her.

Hvorfor er vitaminer og mineraler overhovedet vigtige?

Mineraler og vitaminer er helt essentielle næringsstoffer for, at kroppen kan fungere optimalt. De har hver især deres forskellige egenskaber og bidrager til forskellige virkninger i kroppen - derfor kan du ikke bare erstatte den ene med den anden. Det handler om den rette balance. Til sammen udgør de det vi kalder for mikronæringsstoffer, hvorimod makronæringsstoffer er protein, fedt, kulhydrat osv.

Vitaminer og mineraler indegår i rigtig mange forbindelser i kroppen og har stor indvirkning på vores generelle sundhed. Hvis ikke man får tilstrækkeligt af vitaminer og mineraler, så kan konsekvenserne være store.
Hvis du spiser sundt og varieret er du ikke i farezonen for, at det bliver decideret kritisk. Men alt efter, hvor ensidig ens kost er, at så kan man komme i underskud af visse vitaminer eller mineraler.

Hvis f.eks. man drikker meget kaffe, så kan det være fordelagtigt med et øget indtag af magnesium, da kaffe fører til øget udskilelse af magnesium i kroppen.

Kan man få for mange vitaminer og mineraler?

Ligesom du kan få for få, så kan du også få for mange. I tilpas store mængder er der ikke noget som er sundt - det gælder uanset om det er vand eller mørk chokolade.

Alle vitaminer og mineraler har en officielt anbefalet mængde. Denne skal dog kun ses som vejledende og alt efter din situation kan du have behov for en anden mængde. Alle kosttilskud på det danske marked er godkendte, og producenterne har optimeret indholdet af produkterne, så du får størst mulig gavn af dem.

For at det skal være decideret farligt for dig, skal du indtage meget store mængder. Derudover er der også forskel på typen af vitaminer. Der findes nemlig både vandopløslige og fedtopløslige vitaminer.

Vandopløslige vitaminer: B og C
Fedtopløselige vitaminer: A-, D-, E-, og K

De vandopløselige udskiller du bl.a. igennem urinen. Derfor er det også lettere at komme af med de overskydende mængder, men det er også lettere at komme i underskud af disse, da de ikke lagres på samme måde i kroppen som fedtopløslige.

Tegn på mangel af vitaminer og mineraler

Det er vigtigt du lytter til din krop, da den ofte har en god evne til at fortælle dig om der er noget galt. Tegn på mangel kan f.eks. være træthed, ømhed eller lignende. Det skal siges at disse symptomer også sagtens kan skyldes andre ting. Derfor anbefales det altid, at du konsultere dig med egen læge, hvis du er i tvivl.
Du kan være ekstra udsat, hvis du ryger meget, drikker meget alkohol eller har en sygdom som gør at du er i ekstra mangel eller gør, at du ikke optager vitaminer og mineraler lige så godt.

Er der nogle vitaminer og mineraler man ikke må tage sammen?

Det er bevist at D Vitamin øger optagelsen af calcium eller C vitamin øger optagelsen af jern, så det er altså tilfælde, hvor de komplementerer hinanden. Det modsatte kan dog også være tilfældet, såsom at calcium hæmmer optagelsen af jern. Dette er dog ofte ikke et problem, da multivitaminpiller har taget højde for dette, så de bliver optaget på forskellige tidspunkter i fordøjelsen.

Multivitamin til børn

Det er ekstra vigtigt, at børn får den rette mægnde vitaminer og mineraler, da disse er essentielle for en optimal vækst og udvikling af kroppen. Der findes særlige multivitaminpiller til børn, så tager højde for de rette behov. Se vores anbefalede multivitaminer til børn lige her >>

Calcium og D Vitamin bidrager til at vedligeholde og udvikle knoglerne og tænderne. Zink og C Vitamin hjælper med at vedligeholde immunforsvaret, så dette bliver mere modstandsdygtigt overfor udefrakommende faktorer.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader