Køb for 295 kr. mere, og få fri levering

Kalk

Kalk, også kendt som Calcium, er et af de mest omtalte og populære mineraler i kosttilskuds- og fødevarerverdenen.

Læs mere om calcium som kosttilskud og hvorfor det er så vigtigt, lige her >>

Calcium - Knoglernes byggesten

Kalk er kendt som et vigtigt mineral i kroppen, da den er en komponent i knoglernes opbygning. Man får ofte at vide, at kalk er vigtigt for især børn og ældre. Herunder vil vi give dig en komplet guide til calcium som kosttilskud, hjælpe dig med at vælge det rigtige produkt, calcium rige fødevarer, hvad mangel på calcium kan føre til og hvorfor vi har brug for det.

Calcium - Hvilken virkning har det?

Din krop kan desværre ikke selv danne calcium, der skal derfor indtages en daglig andel calcium for at holde kroppen kørende optimalt. Herunder vil vi liste de funktioner i kroppen som calcium har en indflydelse på. De godkendte virkning ved calcium er følgende.

Kalk/Calcium - Godkendte Virkninger

  • Børn har behov for calcium for en normal knoglevækst
  • Hjælper post-menstruelle kvinder med at nedsætte tabet af calcium i knoglerne
  • Bidrager til vedligeholdelsen af normale tænder
  • Calcium er nødvendigt for vedligeholdelsen af normale knogler
  • Calcium bidrager til den normale funktion af fordøjelsesenzymerne
  • Calcium bidrager til en normal muskel funktion
  • Calcium bidrager til et normalt energistofskifte
  • Calcium bidrager til en normal størkning af blodet


Calcium - Daglig Dosis

Som du kan se, har calcium betydning for rigtig mange af kroppens vigtige funktioner. Du kan, som sagt, ikke selv producere calcium i kroppen og har derfor brug for at få det gennem kosten. Om det er kosttilskud eller via et mælkeprodukt, så har voksne og børn over 11 år brug for ca. 800 mg. kalk pr. dag. Dette svarer til 4 dl. mælk eller et par skiver ost. Dog kan ældre og kvinder have behov for et ekstra tilskud af kalk.

Hvis du er kvinde og over 50 år kan et tilskud af kalk og d-vitamin begrænse dit tab af vigtige knoglemineraler. Tabet kan i værste fald føre til knogleskørhed og brud.

Generelt anbefales det at tage D-vitamin med sin kalk. D-vitaminet hjælper med optagelse af kalket, så det ikke ophober sig i blodet fx.. Til kvinder 50+ anbefales 20 mcg. d-vitamin, samme for dem over 70 år og for voksne og børn over 11 år anbefales 5 mcg.

Calcium, magnesium og d-vitamin

Calcium ses ofte i kosttilskud sammen med både calcium, magnesium og d-vitamin. Dette er der en meget god grund til. Som nævnt kort ovenfor anbefales det at supplere sit daglige indtag af calcium med et indtag af d-vitamin. D-vitamin er det der faciliterer alt det gode som bidrager til. D-vitamin gør at kalk optages meget bedre fra tarmen.

Ligeledes er magnesium et mineral der ofte ses med calcium. Magnesium og calcium menes at fungere bedst i et 1:1 forhold i kosttilskud. Sammen med calcium danner magnesium den omtalte substans i knoglerne, og definerer derfor knoglevævets kraft. Magnesium har ligesom calcium også en betydning for blodets størkning. Så du kan med fordel tage både calcium, magnesium og d-vitamin sammen, da de har en slags synergistisk effekt. Du får dermed mere virkning for pengene.

Kalkmangel eller for meget kalk?

Det anbefales ikke at supplere kosten med kalk, hvis man er fra 11 år og op, og spiser og drikker mælkeprodukter samt har en aktiv livsstil. Her burde kalken man optager gennem kosten, og d-vitaminet fra solen være tilstrækkeligt. Dog kan der være øget behov for D-vitamin om vinteren. For meget kalk kan godt være med til at øge risikoen for hjertesygdomme. Hvis man har fået at vide af sin læge, at man skal tage kalk og d-vitamin for at forebygge eller behandle knogleskørhed, bør dette fortsættes.

Tegn på kalkmangel kan fx være prikken og stikken i fingre og omkring din mund, grå stær, knogleskørhed hos især ældre kvinder.

Hvis man er veganer eller intolerant over for laktose, kan man med fordel ty til frugter og grøntsager der er rige på kalk. Herunder vil vi fremhæve nogle af de mest kalkholdige fødevarer.

Kalkholdige Fødevarer

  • Mejeriprodukter: Ost, mælk og surmælksprodukter er en fantastisk kilde til calcium for dem der tåler det. Pr. dl. mælk er der 120 mg. kalk. og en voksen skal ca. have 800 mg om dagen
  • Frugt og grønt er også gode kilder til kalk. Dette gælder især de mørkegrønne grøntsager i korsblomst-familien. Disse kan være Broccoli og former for kål. Bær, frø og nødder er også gode kilder til calcium.
  • Kød, fisk og æg er ikke de bedste kilder til calcium, men produkter hvor fiskeben eller æg indgår, indeholder mere calcium end rent kød.

Hvilket kosttilskud skal jeg vælge?

Calcium tilskud kommer som sagt oftest i et sammensat produkt med d-vitamin, k-vitamin og/eller magnesium. Dette giver nemlig mest mening for de fleste mennesker. Men hvis man er sikker på, at man har en varieret kost og aktiv livsstil, kan calcium i sig selv også være fint. Vi har kosttilskud med calcium til hele familien i både tyggetabletter, gummies, tabletter, kapsler og pulver.

- Til børn under 11 år: Kids Zoo Kalk + D Tyggebjørne og UniKalk Kids Tygge

- Til 11 år og op: Unikalk Basic, Solaray Cal-Mag, KalkBalance+ og Koral Kalk tyggetabletter.

- Til 50+ år: UniKalk Forte, Unikalk Silver, Cal-Mag, Osforte Kalk og Futura Kalk 50+.

- Til 70+ år: Unikalk Mega eller juster dosis for ovenstående produkter

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader