: Vi sender som normalt | 1-2 dages levering
Køb for 295 kr. mere, og få fri levering
Fødselsdagsfest: Spar op til 50% - Se mere her >>

Jern

Jern spiller en helt essentiel rolle i forhold til kroppens evne til at transportere ilt. Det ses ofte ved kvinde i fødealderen eller som menstruerer kraftigt, at de oplever jernmangel. Det kan her anbefales at de indtager et ekstra tilskud af jern igennem fødevarer med højt indhold af jern eller igennem et kosttilskud.

Læs meget mere om jern her >>

Hvad er jern?

Jern består ligesom vitaminer som en del af de mikronæringsstoffer som findes i kroppen. Det som adskiller jern fra vitaminer er at jern er et enkelt atom, hvor vitaminer består af molekylerm der er sammensat af større eller mindre atomer.

To tredejedele af kroppens samlede jern er fordelt i musklerne og blodet. Den sidste tredje del bliver lagret i milten, leveren og den røde knoglemarv, som er der hvor de røde blodlegemer dannes.

Kroppens samlede indhold af jern hos en normal person er omkring 30-40 milligram per kg legemsvægt.

Hvordan anvender kroppen jer?

Jern spiller den centrale rolle i hæmoglobinmolekylet, som findes i de røde blodlegemer. Her er jern ansvarlige for at ilt bliver transporteret rundt i kroppen.

Jern er derfor meget vigtigt for at kroppen kan fungere, da ilt er livsvigtigt for alle kroppens celler, og jern spiller som sagt en utroligt vigtig rolle for at blodet kan transportere ilt rundt i kroppen.

Hvor meget jern skal man tage?

Den anbefalede daglige dosis af jern varierer en del alt efter alder og køn. Den anbefalede daglige dosis for mænd og kvinder, der ikke er menstruerende er 9 mg. pr. dag.

Hvorimod drenge og piger/kvinder der er menstruerende ligger den anbefalede dagligedosis på 11 mg. pr. dag for drenge, og for piger/kvinder der er menstruerende ligger den på 15 mg. pr. dag.

Ved at indtage C-vitamin i form af enten et kosttilskud eller igennem kosten, øger du kroppens evne til at optage jern.

Jernmangel symptomer

Det symptomer der oftes er fundet med jernmangel er træthed og muskelsvaghed. Ved en længere periode med underskud af jern, kan der også udvikles blodmangel, men dette kræver at kroppens jerndepoter først skal udtømmes.

Andre symptomer ved jernmangel kan også være træthed, bleghed, hjertebanken, hovedpine, svimmelshed og åndenød.

Det er oftes kvindes i den fødedygtige alder eller som menstruerer kraftigt som oplever jermangel, og disse ville kunne opnå en forbedret livskvalitet ved at korrigere deres jernmangel.

Oversigt: Symptomer på jernmangel
  • Træthed
  • Muskelsvaghed
  • Bleghed
  • Hjertebanken
  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Åndenød

Jerntilskud

I Danmark er det specielt kvinder, som oplever at være i underskud af jern. Det kan derfor være nødvendigt at øge sit indtag af jern igennem kosten i form af fødevarer, som har et ekstra højt indhold af jern eller ved at indtage et kosttilskud med jern.

Jerntabletter

Hos Jala Helsekost har vi flere forskellige kosttilskud, som har et højt indhold af jern. Du kan her se vores 5 mest populære kosttilskud med jern:
- Floradix Kräuterblut Urte-jern mikstur - 500 ml.
- Solaray Spektro m/jern & K-vitamin - 300 kaps.
- AminoJern Ferrochel - 100 tabs.
- Hemo Jern - 60 tabs.
- Berthelsen Jern med C-vit. - 90 tabs.

Jernholdig mad

Der findes mange forskellige fødevarer, som har et naturlig højt indhold af jern. Dog er det oftes i deres naturlige form, som ikke har været igennem en lang fremstillingsprocess, hvor store dele af det naturlige næringsindhold forsvinder.

Du finder her nogle af de fødevarer som har et højt indhold af jern:
Fødevarermg pr. 100 g
Rå Spidskommen66,4 mg
Hvedeklid19 mg
Rå Sojabønner15,7 mg
Rå Hørfrø14,6 mg
Kakao Pulver11 mg

Helt generelt findes der også jern i kornprodukter, kød og grønt. De fødevarer som er mest kendt for deres indhold er kød som lever eller grønne grøntsager som broccoli.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader