Køb for kr. mere, og få fri levering
Januarudsalg Spar op til 47% – Sund start på det nye år – Gå til udsalget lige her >>

Fiskeolie / Omega 3

De essentielle fedtsyrer er vigtige for at vores kroppe fungerer optimalt. I fiskeolien finder du omega-3 fedtsyren der består af EPA & DHA, der er med til at bidrage til din normale hjertefunktion. Vi har hos Jala-helsekost et stort udvalg af forskellige produkter, der indeholder Fiskeolie / Omega 3.

Læs mere om Fiskeolie her >>

Hvad er fiskeolie?

Fiskeolie
Fiskeolie er en form for fedtsyre, som bliver udvundet fra vævet af meget fed fisk. Fiskeolier er naturligt rige på omega-3 fedtsyrer, og består primært af to essentielle fedtsyrer: eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA).

EPA & DHA
De langkædede fedtsyrer EPA og DHA er kendt for at bidrage til normalt fungerende hjerte, hjerne og øjne. Når du skal vælge kosttilskud med fiskeolie, er det vigtigt du kigger efter indholdet af EPA og DHA. En god fiskeolie indeholder max 38% EPA & DHA, og de vil altid have et højere EPA niveau end DHA.

Kroppen producerer næsten ikke selv EPA og DHA og i en så utilstrækkelig grad, at du bliver nødt til at få det udefra.

Virkninger ved fiskeolier med højt indhold af EPA & DHA
  • Gavnlig indflydelse på dine øjne og dit syn
  • Bidrager til din hukommelse og din indlæringsevne
  • Bidrager til din koncentrationsevnen
  • Sænker indholdet af fedt i dit blod

Omega 3 i fiskeolie

Du finder omega 3 i fede fisk såsom laks, makrel, tun og sild, men også i skalddyr. Omega 3 hører til blandt de livsnødvendige fedtstoffer. Kroppen kan ikke selv danne omega 3, det skal tilføres udefra enten igennem din almindelige kost eller kosttilskud. Den essentielle fedtsyre har en dokumenteret effekt ved hjertesygdomme og ledgigt, og har mange sundhedsmæssige fordele og gode virkninger.

Fiskeolien er en sart fedtsyre og skal behandles og opbevares med forsigtighed. Undgå at olien bliver harsk ved at opbevare den køligt og mørkt.

Sundhedsmæssige fordele ved fiskeolie

  • Bidrager til normal vedligholdelse af hjerte-kredsløbet
  • Hjælper til med at regulere blodtrykket
  • Bidrager til den normale vedligeholdelse af dine led
  • Fiskeolie bidrager til den normale funktion af immunforsvaret
  • Kan fremme opbygningen af nye muskler og vedligeholde den normale muskelfunktionen

Omega 3, 6 og 9 Fedtsyrer

De forskellige fedtsyrer omega 3, 6 og 9 kommer fra meget forskellige kilder. Omega 3 fedtsyrer kommer eksempelvis primært fra fed fisk, og omega 3 fedtsyren er samtidigt den primære kilde til EPA og DHA fedtsyrer, som det også blev nævnt ovenfor.

Omega 6 fedtsyrer kommer primært fra raps, vindruekerner, forskellige frø og havregryn. Omega 6 fedtsyren er også kendt som linolsyre, som kommer fra planter eller som arachidonsyre som kommer fra kød.

Omega 9 fedtsyrer er oftest fundet i planter og nødder. De er de essentielle olier der bliver udvundet fra disse, som bidrager til en positiv indvirkning på kolesterolbalacen.

Anvendelse af Fiskeolie

Der er meget undren mellem om fiskolie i flydende form er bedre end at indtage fiskeolie i kapsel form. Efter vores mening er der ingen forskel på hvordan fiskeolie indtages, der afgørende er primært din egen præference for indtagelse af kosttilskud.

Vi har hos Jala-helsekost et stort udvalg af både flydende fiskeolie eller fiskeolie i kapsel form. Den største forskel for indtagelsen, er hvis du har svært ved at synke piller, så anbefaler vi klart den flydende form, men ellers er det meget op til dig selv.

Dosering af fiskeolie
Den anbefalede daglige dosis af fiskeolie ligger på 600 - 1000 mg omega 6. Dette varierer meget fra person til person, og kan også variere ved bestemte sygdomme hvor indtagelse kan hæves til hele 2400 mg. Spørg dog altid egen læge til råds ind du beslutter dig, for at have dit daglige indtag.

Fiskeolie under graviditet
Sundhedsstyrelsen anbefaler at spise mere fed fisk, specielt under graviditet. Dog er det specifikke typper fisk man bør undgå som gravid. Dette er fisk som tun og rovfisk, da disse tuper fisk indeholder kviksølv og andre tungmetaller, hvilket kan være skadeligt for barnet. Derfor kan et kosttilskud med fiskeolie, fungere som et godt supplement til kosten under graviditet. Spørg dog altid egen læge til råds, omkring dosering og valg af fiskeolie.

Fødevarer som indeholder omega 3 fedtsyrer

Der har efterhånden været så meget fokus på omega 3 fedtsyrer, at de fleste kender til de gode naturlige kilder til omega 3 fedtsyren. Men er du ikke helt sikker på hvilke fødevarer, der er gode kilder til omega 3 fedtsyren, så er vi opstillet nogle af dem her:

Fisk med højt indhold af omega 3
- Makrel
- Sild
- Laks
- Sardiner

Nødder og planter med højt indhold af omega 3
- Valnødder
- Hørfrø
- Chiafrø

Vælg den bedste fiskeolie

Når man som forbruger skal vælge den perfekte fiskeolie, er det først og fremmest vigtigt at fokusere på kvalitet. Man får nemlig i høj grad, hvad man betaler for, når det kommer til fiskeoliens virkning og funktion.

Tips til at vælge en god fiskeolie
  • Vælg en fiskeolie baseret på sardiner og ansjoser, da disse fisk har en lav levetid og derfor ikke når at opsamle så mange affaldsstoffer fra havene
  • Lugten siger meget om kvaliteten, og en god fiskeolie lugter ikke grimt af fisk
  • Undgå de koncentrerede olier, køb i stedet de naturlige - de indeholder altid max 38% EPA-DHA
  • Undersøg oliens perioxidtal – et udryk for den samlede harskningsgrad. Den skal gerne være under 5 og helst under 2

Mest populære fiskeolier hos Jala-helsekost

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader